قوانین پنج گانه رانگاناتان
دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی
خاطرات هفتگي،پيشكسوتان كتابداري و اخبار كتابداري

شیالی رامامریتا رانگاناتان (۱۸۹۲-۱۹۷۲) به عنوان پدر علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی هندوستان شناخته شده‌است. او قوانینی را بنیان نهاد که شالوده خدمات در یک کتابخانه آرمانی را تشکیل می‌دهند. پنج قانون رانگاناتان: 1.کتاب برای استفاده است. 2.هرخواننده کتابش 3.هرکتاب خواننده اش 4.صرفه جویی در وقت خواننده 5.کتابخانه ارگانیستی روبه رشد وزندهپنج قانون کتابداری رانگاناتان یکی از آثار ماندگار در ادبیات علوم کتابداری و اطلاع رسانی است و همانقدر نوین است که در سال ۱۹۳۱ بود. این عبارات مفید و مختصر، امروزه نیز مانند زمان انتشارآنها، اگرچه نه در بیان بلکه در محتوا و مفهوم، همچنان معتبر باقی مانده‌اند. این قوانین به طور مختصر هدف خدمات آرمانی و فلسفه سازماندهی اغلب کتابخانه‌هارا نشان می‌دهند:۱- کتاب برای استفاده‌است.۲- هر خواننده‌ای کتابش.۳- هر کتابی خواننده‌اش.۴- در وقت خواننده صرفه جویی کنید.۵- کتابخانه موجودی زنده و پویاست.دیدگاه رانگاناتان در مورد خدمت مرجع• ابزار اصلی برآوردن و تحقق هدف اجتماعی کتابخانه خدمت مرجع می‌باشد.• خدمت مرجع جوهر کتابداری و فرجامین جلوه انسانی قوانین پنجگانه است.• خدمت مرجع انگیزه عمده کتابداری است.*. انواع خدمات مرجع : چه، چرا و چگونگی‌های مطرح در آن، مهیا شدن برای تهیه پاسخ، گونه گونی مواد کتابشناختی و ارجاعی وتنظیم وقت کارکنان برای یافتن پاسخ ها، همه و همه از بطن پنج قانون زاده می‌شود. .(دیانی، 1385)نظریه خدمات مرجع رانگاناتان بر مبنای روش تحلیل تاریخی قرار گرفته است. شش فاکتور که رانگاناتان آنها را در بحث خدمات مرجع به کار می گیرد عبارتند از: 1. نظام طبقه بندی کولن2.فهرست رده ای3.پنج قانون علم کتابدرای4. تجربه خود رانگاناتان در کار مرجع5. ارجاعات و استفاده ازادبیات کلاسیک هند6. اصول انسانی خدمات مرجع(وارگیز، 1991)*. • مطالعه تحلیلی رانگاناتان درباره هدف کتابخانه‌ها در ” پنج اصل کتابداری“ تجلی یافت، که خودپایه نخستین کتاب‌های منتشر شده وی در رشته کتابداری بود: کتاب برای استفاده است، هرکتابی خواننده اش، هر خواننده‌ای کتابش، وقت خواننده را هدر ندهید و کتابخانه ارگانیسمی رشد یابنده است.*. • اگر چه امروز بسیاری برآنند که مدرک یا مواد کتابخانه را جانشین کتاب کنند( و می‌گویندهر خواننده مدرکش)*. • این اصول ساده به نظر می‌رسند اما به عنوان هدف‌های بنیادین حرفه کتابداری بر جای مانده اند.(دایره المعارف کتابداری)


درباره وبلاگ

سلام به همه بچه های رشته علم اطلاعات و دانش شناسی. دوستان این وبلاگ برای شماست تا احیانا اگه سوالی تو ذهنتون هست تا حد امکان دراینجا پاسخشو بگیرید واما اینجا میتونه جایه خوبی هم برای سرگرمی ,مباحثه,مناظره و طرح مسائل علمی و...باشه.امیدوارم بانظرات وپیشنهادات تون والبته مطالب جالبتون بتونیم یه وبلاگ مفید,سازنده ,سرگرم کننده ,علمی والبته سالم ومهیج داشته باشیم. به امیدروزهای خوش.
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان كتابداران 91 دانشكده روانشناسي وعلوم تربيتي مهديشهر و آدرس ketabdar91.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 158
بازدید هفته : 289
بازدید ماه : 289
بازدید کل : 3789
تعداد مطالب : 37
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1